خرید کابل تصویر با توجه به کاربردهای وسیع آن در جامعه، معمولاً تبدیل به یک چالش جذاب برای خریداران می‌شود.

کابل‌های تصویر چگونه هستند؟

کابل تصویر به ابزاری گفته می‌شود که سیگنال‌های تصویری را بین دو سیستم جابجا می‌کنند. در گذشته کابل‌های زیادی برای این منظور مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند اما در حال حاضر محصولات متنوعی هستند که برای انتقال تصویر می‌توان از آنها کمک گرفت. البته هر چند راه‌های اتصال منابع تصویری به سیستم‌های گوناگون گسترده‌تر شده است اما عملاً برخی از آنها کارایی لازم را برای شما نخواهند داشت. از طرفی برخی کابل‌ها فقط توسط سیستم‌های خاصی پشتیبانی می‌شوند. به همین دلیل بهتر است با انواع مختلف کابل تصویر آشنا شوید تا بهترین گزینه را برای استفاده خودتان انتخاب کنید. در ادامه انواع مختلف این کابل‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

کابل تصویر

کابل تصویر

آشنایی با کابل تصویر VGA

شاید معروف‌ترین کابل تصویر برای ما VGA باشد.  VGAبه عنوان قدیمی‌ترین کابل استانداردی شناخته می‌شود که در تجهیزات کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گرفته و هنوز هم کاربردهای زیادی دارد. برای اولین بار شرکت معروف IBM این محصول را تولید کرده و نسبت به توسعه آن اقدام نمود. بیشتر در کامپیوترها برای انتقال تصاویر از کیس به مانیتور این کابل را مورد استفاده قرار می‌دهند اما در لپ تاپ و تلویزیون هم برای موارد خاصی می‌توان از VGA  استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این کابل انتقال تصویر این است که شرایطی را فراهم می‌آورد تا کاربران بتوانند تصاویر مد نظر خودشان را در ۱۶ رنگ متنوع تماشا کنند. اگر از نزدیک سوکت این کابل را مشاهده کنید متوجه می‌شوید که در آن ۱۵ پین در سه ردیف ۵ تایی گنجانده شده است. نکته مهم در مورد کابل VGA کاهش استفاده از آن در سالیان گذشته است. در واقع با تولید کابل‌های انتقال تصویر مدرن، این کابل بیشتر برای سیستم‌های قدیمی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

VGA

VGA

RCA، کابل محبوب سه رنگ

یکی از جالب‌ترین انواع کابل تصویر RCA نام دارد که در کشور ما بیشتر به عنوان کابل سه رنگ شناخته می‌شود. این کانکتور صوتی و تصویری با نام کانکتور A/V هم معرفی می‌شود. معمولاً از این کابل‌ها برای انتقال تصاویر و فایل‌های صوتی در سیستم‌های آنالوگ استفاده می‌شود. انواع مختلفی از کابل‌های RCA در بازار به فروش می‌رسد که هر کدام از آنها کاربرد خاص خودشان را دارند. نمونه رایج این کابل‌ها در کشور ما با سه رنگ در بازار عرضه می‌شود اما در برخی موارد ممکن است به صورت دو رنگ هم در بازار دیده شود. معمولاً این کابل‌ها برای انتقال تصاویر از سیستم‌های گیرنده به تلویزیون خریداری می‌شوند. شما می‌توانید این کابل‌ها را در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها مانند پخش کننده‌های موسیقی قابل حمل، تلویزیون‌ها، بلندگوها و تجهیزات Hi-Fi و هدفون پیدا کنید.

 

 DVI چیست؟

DVI چیست؟

یکی دیگر از انواع مختلف کابل تصویر، DVI نام دارد. این کابل در سال ۱۹۹۹ میلادی یعنی حدود ۲۴ سال پیش در بازار جهانی عرضه شد. DVI مخفف عبارت Digital Visual Interface که معنای رابط تصویری دیجیتال را می‌دهد. ممکن است شما DVI  را به صورت Mini-DVI هم در بازار مشاهده کنید که یک محصول کاملاً متفاوت است. این نسخه برای سیستم‌هایی مثل مک بوک که تحت اینتل کار می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های DVI معمولاً در بازار به سه صورت وجود دارند. انواع مختلف این کابل عبارتند از:

  • ترکیبی:کابل‌های ترکیبی DVI یک ویژگی فوق العاده دارند و آن این است که می‌توانند سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ را با هم ترکیب کنند. این یک موقعیت فوق العاده را برای کاربر ایجاد می‌کند تا تمام تصاویر خود را در اختیار داشته باشد و از تماشای آنها لذت ببرد.
  • دیجیتال: کابل‌های دیجیتال همانگونه که از نام آنها پیدا است فقط برای سیگنال‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این گونه کابل‌ها پشتیبانی از سیگنال‌های آنالوگ ندارند.
  • آنالوگ: همانند کابل‌های دیجیتال، کابل‌های آنالوگ فقط برای پشتیبانی از سیگنال‌های آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما نمی‌توانید از این کابل‌ها انتظار داشته باشید سیگنال‌های دیجیتال را برای شما ارسال کنند.

Digital Visual Interface

Digital Visual Interface

HDMI چه کاربردی برای ما دارد؟

شاید معروف‌ترین کابل تصویر در زمان ما، HDMI باشد. این کابل در حال حاضر کاربردهای وسیعی دارد و بیشتر توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. عبارت HDMI مخفف High-Definition Multimedia Interface است. ویژگی مهم این گونه کابل‌ها این است که به صورت همزمان می‌توانند تصویر و صوت را منتقل کنند. یعنی شما نیاز نیست با وجود این کابل برای انتقال صوت به سراغ کابل دیگری بروید و تمام سیگنال‌های صوتی و تصویری خودتان را می‌توانید منتقل کنید. شرکت‌های معتبری مثل Sony، Sanyo و Toshiba از جمله مهم‌ترین تولیدکنندگان این کابل‌ها هستند.

توجه داشته باشید که این کابل به راحتی می‌تواند سیگنال‌های ویدیویی فشرده نشده و صوتی را به انواع مختلف سیستم‌ها مثل مانیتور و تلویزیون‌های دیجیتال منتقل کند. در مورد این کابل خوب است بدانید که به دلیل عدم تبدیل سیگنال در آن شما با افت کیفیت مواجه نخواهید شد و از بهترین کیفیت تصاویر یعنی Ultra HD می‌توانید استفاده کنید. این کابل‌ها نیز در انواع مختلفی در بازار به فروش می‌رسند. نوع A این کابل برای برای کاربردهای عمومی ‌مثل تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد هرچند از آن می‌توان برای لپ‌تاپ و کامپیوتر هم بهره برد. سری C و D کابل hdmi بیشتر در تبلت‌ها و تلفن‌های همراه کاربرد دارند.

سیگنال‌های ویدیویی فشرده

بهترین راه انتخاب کابل تصویر

شما در انتخاب و خرید کابل تصویر همیشه با دو چالش مهم مواجه هستید. چالش اول، انتخاب کابلی است که بتواند نیاز شما را برطرف سازد و کاربرد آن برای شما مفید باشد. چالش دوم هم پیدا کردن یک تولید کننده یا فروشنده قابل اعتماد است که محصولات با کیفیت داشته باشد. شما می‌توانید یک راه حل بسیار خوب به صورت همزمان برای هر دو چالش پیدا کنید. راهکاری که برای عبور از این چالش‌ها به شما پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از محصولات تولید شده توسط شرکت دوربین مداربسته فاین است. مشاوران و کارشناسان حاضر در این شرکت به شما کمک می‌کنند تا بهترین کابل را برای مصارف خود انتخاب کنید.

از طرفی این شرکت به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان کابل تصویر در کشور ما شناخته می‌شود و شما با خیالی آسوده می‌توانید محصولات آن را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. در کنار کیفیت بسیار خوبی که کابل‌های فاین از آن برخوردار هستند، محصولات این شرکت از لحاظ قیمت هم در سطح بسیار خوبی قرار دارند و فشار اقتصادی زیادی به شما وارد نخواهند کرد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد