کابل کواکسیال یکی از کابل‌های پرکاربرد در شبکه سازی است که مزایا و معایب گوناگونی دارد. با کابل‌های کواکسیال بیشتر آشنا خواهیم شد.

کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال نوعی کابل مسی است که برای شبکه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کابل از یک محافظ فلزی مخصوص برای جلوگیری از تداخل سیگنال استفاده شده است. نخستین بار شرکت‌های تلویزیونی کابلی برای وصل کردن آنتن ماهواره‌ای به خانه‌ها از این کابل بهره بردند. شرکت‌های تلفن از دیگر مراکزی هستند که کواکسیال را برای ایجاد ارتباط بین مشتریان خود به کار می‌گیرند. در گذشته برای انتقال اطلاعات در شبکه اینترنت کواکسیال بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه کابل‌های جفت تابیده و فیبر نوری محبوبیت بیشتری بین کاربران دارند. خوب است بدانید که کواکسیال برای اولین بار توسط ریاضیدان انگلیسی الیور هیوساید در سال ۱۸۸۰ میلادی اختراع شد. این کابل تا سال‌ها کاربردهای زیادی در جهان داشت اما در حال حاضر کابل‌های جایگزین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال

انواع کابل کواکسیال

کابل کواکسیال در انواع مختلفی طراحی شده و وارد بازار می‌شود. بهتر است انواع مختلف این کابل و کاربرد آنها را بشناسید. مهم‌ترین انواع کواکسیال عبارتند از:

  • Hard-Line: این کابل قدرتمند از یک محافظ بیرونی قوی بهره می‌برد و خطای از دست دادن اطلاعات در آن بسیار پایین است. از این کابل معمولاً در فواصل طولانی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. شما می‌توانید کاربرد این کابل را به خوبی در تلفن‌های همراه مشاهده کنید.
  • انعطاف پذیر: این نمونه از کابل‌های کواکسیال با وجود انعطاف پذیر بودن، مقاومت خوبی دارد. محافظ بیرونی انعطاف پذیر آن شرایط را برای انتقال امن اطلاعات فراهم می‌کند. ویژگی منحصر به فرد این کابل انعطاف پذیر تحمل استرس و انتقال بدون خطای اطلاعات می‌باشد. شرایط این کابل به گونه‌ای است که احتمال از دست دادن اطلاعات را به حداقل می‌رساند.
  • Semi-Rigid: این کابل‌های کواکسیال از روکش مسی بیرونی جامد برخوردار است و به عنوان کابل نیمه صلب شناخته می‌شود. محافظ بیرونی این کابل مقاومت کمتری نسبت به Hard-Line دارد اما این نوع کابل کواکسیال دارای غلاف ساخته شده از سیم‌های جامد است. اینگونه غلاف‌ها برای به اشتراک گذاری داده‌های پیشرفته مناسب هستند.
  • شکل پذیر: کابل‌های شکل‌پذیر بهترین جایگزین برای Semi-Rigid‌ ها هستند. البته عملکرد الکتریکی آنها مشابه و در حدود ۱۸ گیگاهرتز است. اگر می‌خواهید از کابل کواکسیال در فضای باز استفاده کنید حتماً باید به سراغ کابل‌های شکل‌پذیر بروید. این کابل‌ها می‌توانند سیگنال‌های باکیفیت را ارائه دهند.
  • سه محوری: کابل‌های سه محوری دارای سه لایه محافظ هستند و یکی از پرکاربردترین کابل‌های کواکسیال می‌باشند. لایه‌های موجود در این کابل خطوط را قوی‌تر و قابل اطمینان‌تر می‌کنند. بیرونی ترین محافظ از لایه‌های داخلی در برابر تداخل الکترومغناطیسی خارجی محافظت می‌کند. این کابل‌ها خطر از دست رفتن اطلاعات در حین انتقال را به شدت کاهش می‌دهد.

Hard-Line

Hard-Line

بررسی مزایا و معایب کابل‌های کواکسیال

انواع مختلف کابل‌های کواکسیال دارای مزایا و معایبی هستند که با آنها آشنا خواهیم شد. اصلی‌ترین مزایای این کابل‌ها عبارتند از:

  • یکی از مهمترین مزایای کواکسیال، پهنای باند نسبتاً خوب آن است. در این کابل‌ها ظرفیت انتقال در سطح بالایی قرار دارد و شما می‌توانید از حداکثر پهنای باند ۳۰۰ مگاهرتز استفاده کنید.
  • یکی از مزایای بسیار خوب کابل‌های کواکسیال عدم تداخل صدای الکتریک با سیگنال در آنها است. در واقع ساختار این محصولات به گونه‌ای طراحی شده است که سیگنال‌ها را در داخل کابل محصور می‌کند و مانع از تداخل آن‌ها با صدای الکتریک می‌شود.
  • بر روی کابل‌های کواکسیال روکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نقش محافظ لایه‌های داخلی را ایفا می‌کند. این روکش لایه‌های داخلی را در برابر آسیب‌های شیمیایی و فیزیکی محافظت خواهد کرد.

مهمترین معایب کابل‌های کواکسیال به صورت زیر هستند:

  • اولین ایراد بزرگی که می‌توانیم به کابل‌های کواکسیال وارد بدانیم، نصب چالش برانگیز آنها است.
  • دومین ایراد بزرگ این محصولات افت سیگنال در فواصل زیاد در آنها است. طبیعتاً در چنین شرایطی افرادی که کواکسیال دارند باید به سراغ تقویت کننده بروند. یعنی عملاً باید هزینه اضافی برای خودشان ایجاد کنند.
  • زمانی که بخواهید انشعابات مورد نیاز این کابل‌ها را در ساختمان خودتان ایجاد کنید، نیاز به تجهیزات خاصی خواهید داشت. تامین این تجهیزات برای شما چالش‌های جدی ایجاد خواهد کرد.
  • هزینه نگهداری کابل‌های کواکسیال متعادل است اما به دلیل اینکه هزینه‌های نصب آن بالا می‌باشد در مجموع استفاده از این کابل برای شما از لحاظ مالی چندان به صرفه نیست.

افت سیگنال

افت سیگنال

مهمترین کاربردهای کابل کواکسیال

کابل کواکسیال کاربردهای زیادی از گذشته تا به امروز داشته است. ‌مهمترین کاربردهای این کابل را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • یکی از مهمترین کاربردهای کابل کواکسیال، استفاده از آن در آنتن تلویزیون‌های کابلی است.
  • کاربرد دیگری که برای این کابل می‌توانیم عنوان کنیم، استفاده از آن در شبکه سازی تلفن سیمی ‌می‌باشد. این کاربرد از اولین کاربردهای این کابل بوده است.
  • نکته جالب در مورد کابل‌های کواکسیال این است که می‌توان آنها را زیر دریا هم مورد استفاده قرار داد. سیستم‌های کابلی که زیر دریا نصب می‌شوند عمدتاً شامل کواکسیال هستند.
  • در رادیوهای آماتور، کابل‌های کواکسیال کاربردهای زیادی دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی این گونه کابل‌ها برای تجهیزات ویدیویی خانگی هم مفید هستند و می‌توانند انتقال داده را انجام دهند.
  • در دوربین‌های مداربسته و امنیتی معمولاً کابل‌های کواکسیال بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به لایه حفاظتی موجود در این کابل‌ها، آنها گزینه مناسبی برای استفاده در این شرایط هستند.
  • به طور کلی جهت انتقال اطلاعات دیجیتال شما می‌توانید از کابل‌های کواکسیال استفاده کنید. البته همان گونه که قبلاً هم گفتیم به دلیل توسعه کابل‌های مدرن مثل فیبر نوری در بسیاری از موارد دیگر از کابل کواکسیال استفاده نمی‌شود.

سیستم‌های کابلی

سیستم‌های کابلی

نحوه خرید کابل کواکسیال

فروشگاه‌های متعددی هستند که کابل کواکسیال را در بازار عرضه می‌کنند. نکته مهم این است که شما نمی‌توانید به هر فروشنده‌ای اعتماد کنید. بسیاری از فروشنده‌ها منافع خود را در نظر می‌گیرند و ممکن است محصولات بی‌کیفیت به شما بفروشند. شما باید به دنبال فروشنده‌ای باشید که هم کیفیت محصولات را تضمین کند و هم آنها را با قیمت مناسب عرضه نماید. البته به طور کلی اگر به جای فروشنده به سراغ تولید کننده اصلی کابل‌ها بروید خرید مطمئن‌تر و با قیمت مناسب‌تری خواهید داشت. یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان کابل کواکسیال در ایران، شرکت دوربیین مدار بسته فاین است. می‌توانید با محصولات این شرکت نیاز خودتان را برطرف کنید و از کاربردهای اینگونه کابل‌ها بهره ببرید. شرکت فاین بهترین کابل‌های موجود در ایران را تولید می‌کند. این شرکت سابقه طولانی دارد و از هر نظر قابل اعتماد است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد