مقدمه
این روزها سیستم های حفاظتی و امنیتی از قبیل دوربین های مدار بسته به جزئی جدانشدنی از زندگی اجتماعی ما انسان ها تبدیل شده اند. سیستم های حفاظتی و امنیتی که قرار است در فضاهای باز نصب شوند، باید از ویژگی ها و مشخصات ویژه ای برخوردار باشند.

از با اهمیت ترین مشخصات این سیستم ها، ضد آب بودن است. پس از این ویژگی، نوبت به ویژگی های مهم دیگری مثل ضد گرد و غبار بودن، ضد ضربه بودن و.. می رسد.دوربین مدار بسته ضد آب (Waterproof) همانطور که از نامش پیداست، از انواع سیستم حفاظتی و امنیتی است که با قرار گرفتن در معرض آب، تگرگ، برف، باد و دیگر شرایط آب و هوایی، آسیب نمی بیند.

برای سنجیدن ضد آب بودن سیستم مدار بسته، از استاندارد IP استفاده می شود. IP مخفف عبارت Ingress Protection و به معنای محافظت در برابر نفوذ می باشد. استاندارد دوربین مدار بسته ضد آب باید از ip65 بیشتر باشد. البته توجه داشته باشید که دوربین های دارای استاندارد بالاتر از ip65، در برابر آب باران، تگرگ، برف و دیگر شرایط جوی مقاومت خوبی دارند. با این حال، چنانچه بخواهید سیستم مدار بسته را در زیر آب نصب و راه اندازی کنید، باید به دنبال استاندارد بالاتر از ip89 باشید. در ادامه این مقاله، قصد داریم به معرفی بیشتر دوربین مدار بسته ضد آب و بررسی ویژگی ها و مزایای این سیستم بپردازیم.

سیستم مدار بسته ضد آب

سیستم مدار بسته ضد آب

 

ویژگی ها و مشخصات دوربین مدار بسته ضد آب

 

- شکل ظاهری: اغلب دوربین های مدار بسته ضد آب از نوع بولت هستند.

- کاربرد: سیستم های مدار بسته ضد آب، عملکرد مناسبی در محیط های آزاد و بدون سقف دارند. به همین دلیل، بهترین گزینه برای حفظ امنیت محیط ها و فضاهای بیرونی و همچنین فضاهای داخلی به شمار می روند. از این سیستم ها می توان در کوچه ها، معابر عمومی، جاده ها و خیابان ها، مزرعه ها، باغ های خارج از شهر، فضاهای باز در کارخانه ها، پارکینگ ها، قسمت بیرونی مغازه ها و فروشگاه ها، حیاط ادارات و شرکت ها و.. استفاده کرد.

- مقدار مقاومت در برابر آب: همانطور که در قسمت مقدمه هم مورد اشاره قرار گرفت، میزان مقاومت دوربین در برابر آب، با استاندارد IP سنجیده می شود. هر دوربین مدار بسته ضد آب از استاندارد مشخصی برخوردار است. به عنوان مثال، سیستم ضد آب با استاندارد IP66 در برابر پاشیده شدن آب، مقاومت خوبی دارد و به آب اجازه نفوذ نمی دهد. سیستم ضد آب با استاندارد IP67 می تواند روی آب شناور بماند و یا تا نیم ساعت در عمق 1 متری آب بماند و با این حال، به آب اجازه نفوذ ندهد.

- جنس بدنه دوربین مدار بسته ضد آب: سیستم های مدار بسته ضد آب از جنس های مختلفی تولید می شوند. به طور کلی تفاوتی ندارد جنس بدنه دوربین از فلز یا پلاستیک باشد. به عبارت بهتر، جنس بدنه تاثیر چندانی در عملکرد سیستم نخواهد داشت. البته این سیستم ها اغلب از جنس فلز هستند.

- قیمت: قیمت دوربین مدار بسته ضد آب به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. یکی از این فاکتور ها، جنس بدنه است. سیستم هایی که جنس بدنه آنها از پلاستیک است، در مقایسه با بدنه فلزی قیمت پایین تری دارند.

دوربین مدار بسته ضد آب

دوربین مدار بسته ضد آب

 

مزایای سیستم های مدار بسته ضد آب

 

- مقاومت در مقابل بارندگی: بسیاری از انواع سیستم مدار بسته با هدف نصب در محیط های باز و بدون سقف خریداری می شوند. در فصولی که بارش برف و باران زیاد است، همین که چند قطره آب از بخش اتصالات دوربین وارد شود، می تواند روی بورد، ایجاد اتصال کرده یا لنز را خراب کند. خرید یک دوربین مدار بسته ضد آب، از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و طول عمر سیستم را افزایش می دهد.

- ضد گرد و غبار بودن: تنها فایده استفاده از سیستم مدار بسته ضد آب، نفوذ ناپذیری آن در برابر رطوبت و آب نیست. کلیه سیستم های مدار بسته ضد آب، در مقابل گرد و غبار هم مقاومت بالایی دارند. دلیل این مقاومت، طراحی خاص بدنه این سیستم هاست. قابلیت ضد گرد و غبار بودن، جلوی قرار گرفتن گرد و غبار و ذرات معلق در هوا بر روی سطوح مدار الکترونیکی و لنز سیستم را می گیرد. این قابلیت، از بروز مشکل در سیستم مدار بسته جلوگیری می کند.

- مقاومت در برابر رطوبت هوا: در بسیاری از مناطق مانند مناطق شرجی، شرایط آب و هوایی متفاوت بوده و رطوبت هوا زیاد است. در این مناطق حتی اگر دوربین را در فضای مسقف و سرپوشیده نصب کنید، باز هم ممکن است کارکرد سیستم به دلیل مرطوب بودن هوا دچار اختلال شود. با این اوصاف، اگر در این مناطق از دوربین های معمولی استفاده کنید، پس از مدتی ناچار به تعمیر یا تعویض آن خواهید بود. چون این سیستم ها مقاومتی در برابر رطوبت ندارند و دچار ایرادات مختلفی می شوند.

- مقاومت در برابر ضربات و دمای بالا و پایین: ساختار دوربین مدار بسته ضد آب به نحوی طراحی شده است که آن را در برابر ضربات و همچنین سرما و گرمای زیاد مقاوم می کند.

سیستم مدار بسته

سیستم مدار بسته

 

مهم ترین نکات در مورد دوربین مدار بسته ضد آب

 

- انواع دوربین مدار بسته ضد آب: سیستم های مدار بسته ضد آب یا از نوع چرخشی (360 درجه) و یا از نوع ثابت (بولت) هستند. با توجه به نیاز محیط، می توانید یکی از این دو مدل را انتخاب کنید. اگر فضایی که قرار است تحت پوشش قرار گیرد گسترده و باز است، سیستم چرخشی گزینه مناسب تری خواهد بود. چون این سیستم به صورت مداوم چرخیده و قسمت های مختلف محیط را زیر نظر می گیرد.

- گارانتی: اگر قصد خرید یک دوربین مدار بسته ضد آب را دارید، باید حتما دوربینی را انتخاب کنید که دارای گارانتی معتبر باشد. اگر یک سیستم مدار بسته که دارای گارانتی است را خریداری کنید، چنانچه پس از نصب متوجه نفوذ آب به قسمت های داخلی دوربین شدید، می توانید آن را تعمیر یا تعویض نمایید.

- تمیز نگه داشتن لنزهای بیرونی دوربین: توصیه می شود هر چند وقت یک مرتبه با استفاده از یک پارچه میکروفیبر، لنزهای بیرونی دوربین را تمیز کنید. این کار، از سیستم شما محافظت کرده و طول عمر آن را بیشتر می کند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد