این روزها ضرورت استفاده از سیستم های حفاظتی و امنیتی مانند انواع دوربین مدار بسته در ساختمان های تجاری و مسکونی احساس می شود.

مقدمه

اگر بتوانید ساختمان منزل یا محیط کار خود را در تمام طول شبانه روز تحت نظر داشته باشید، به خوبی می توانید همه چیز را مدیریت کرده و از به وجود آمدن خطرات مختلف جلوگیری کنید.

یکی از کاربردی ترین و مفیدترین سیستم های حفاظتی، دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP (Internet Protocol) است. این سیستم مدار بسته همانطور که از نامش پیداست، در محیط دلخواه شما نصب شده و به شبکه متصل می شود. قابلیت اتصال به شبکه به شما کمک می کند که به کمک گوشی موبایل یا کامپیوتر شخصی خود، کلیه دوربین های مدار بسته محیط مورد نظر را در تمام ساعات شبانه روز بررسی کنید.

انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP موارد زیر را شامل می شوند:

- دوربین مدار بسته تحت شبکه دام

- دوربین مدار بسته تحت شبکه اسپید دام

- دوربین مدار بسته تحت شبکه بولت

- دوربین مدار بسته تحت شبکه باکس

در ادامه این مقاله، قصد داریم به بررسی ویژگی های هر یک از انواع سیستم مدار بسته تحت شبکه و مزایای استفاده از آنها بپردازیم.

 

 

مزایای دوربین های تحت شبکه یا IP

 

- بالا بودن کیفیت و رزولوشن تصاویر ذخیره شده: کیفیت تصاویر در سیستم مدار بسته تحت شبکه، 3 برابر از دوربین های آنالوگ بیشتر است.

- قابلیت کنترل از راه دور: شما می توانید در هر جای دنیا که باشید، هشدارهای امنیتی که از دوربین تحت شبکه روی موبایل شما می آید را دریافت نمایید.

- کارایی و عملکرد فوق العاده: امکان پشتیبانی از سنسورهای تشخیص حرکت، تشخیص صدا و یا آلارم هشدار، از قابلیت های سیستم مدار بسته تحت شبکه به شمار می روند که کارایی این نوع دوربین را به طرز چشمگیری افزایش داده اند.

- کم هزینه بودن نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه در مقایسه با دوربین های آنالوگ: برای نصب دوربین های تحت شبکه به کابل نیاز نخواهید داشت. همین مسئله، هزینه های زیادی که برای خرید و تعویض کابل مورد نیاز است را از بین می برد.

- انعطاف پذیری بالا

- امکان ذخیره تصاویر با کیفیت های 720P و 1080P

- بالا بودن سرعت منتقل کردن عکس ها.

- سرعت بالای نصب و راه اندازی.

- قابلیت منتقل کردن عکس ها روی کابل شبکه.

- بالا بودن سرعت پردازش اطلاعات.

- آسان بودن فرایند نصب و راه اندازی.

دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین مدار بسته تحت شبکه

 

سیستم مدار بسته IP دام (Dome)

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه دام شبیه به گنبد بوده و برای نصب کردن در گوشه دیوارها و روی سقف ها مناسب است. این دوربین در مقایسه با انواع دوربین مدار بسته، بیشترین کاربرد را در فضاهای داخلی و خارجی دارد. کوچک بودن این دوربین، باعث می شود توجه زیادی را به خود جلب نکند. البته این نوع دوربین با اینکه سایز کوچکی دارد، می تواند فضای وسیعی را پوشش دهد.

جنس دوربین مدار بسته تحت شبکه دام از پلاستیک یا فلز بوده و به دلیل مقاومت کمی که در شرایط آب و هوایی بد دارد، بهتر است در فضاهای مسقف مورد استفاده قرار گیرد. این دوربین ها را می توان در آپارتمان ها، کتابخانه ها، رستوران ها، بانک ها، ادارات، بیمارستان ها، هتل ها، مدارس، شرکت ها و.. نصب و راه اندازی کرد.

سیستم مدار بسته تحت شبکه اسپید دام

سیستم مدار بسته تحت شبکه اسپید دام

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه اسپید دام (Speed Dome)

 

می توان گفت دوربین مدار بسته تحت شبکه اسپید دام، مدل پیشرفته تر دوربین دام است. موتورهایی که در این دوربین به کار رفته اند، باعث شده اند بتواند در جهات گوناگون به صورت کاملا آزادانه بچرخد و هیچ نقطه کوری در منطقه تحت نظارت خود باقی نگذارد. نکته قابل توجه دیگر در مورد دوربین مدار بسته تحت شبکه اسپید دام، این است که برای منتقل کردن سیگنال در این دوربین، نیازی به استفاده از کابل نخواهد بود.

برای تغییر دادن جهت فیلم برداری دوربین، میتوانید از همان کابل شبکه ای استفاده کنید که به دستگاه NVR وصل شده است. قابلیت زوم کردن، از دیگر ویژگی های دوربین مدار بسته تحت شبکه اسپید دام است. از این دوربین ها می توان در فضاهای باز و محیط های بزرگ که محدوده وسیع تری باید تحت پوشش دوربین قرار بگیرد، استفاده کرد. با استفاده از این نوع دوربین، دیگر نیازی به نصب دوربین های متعدد نخواهد بود.

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه بولت (Bullet)

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه بولت شبیه به استوانه است و می تواند در فضاهای بیرونی و باز نصب شود. بهتر است محل قرارگیری این دوربین، روی میله ها، پایه ها یا دیوارها باشد. از مهم ترین ویژگی های دوربین مدار بسته تحت شبکه بولت می توان به ضد گرد و غبار و ضد آب بودن، گسترده بودن زاویه دید، کیفیت بالای تصاویر ضبط شده و قابلیت دید در شب آن اشاره کرد.

دوربین مدار بسته تحت شبکه بولت به دلیل برخوردار بودن از بدنه فلزی و مقاوم، یکی از بهترین گزینه ها برای قرار گرفتن در محیط های باز و فضاهای بیرونی به شمار می رود. چون قابلیت تحمل انواع شرایط آب و هوایی را دارد.

سیستم مدار بسته تحت شبکه باکس

سیستم مدار بسته تحت شبکه باکس

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه باکس (Box)

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه باکس همانطور که از نامش پیداست، شبیه به یک جعبه است. این دوربین اغلب از جنس پلاستیک بوده و فاقد لنز می باشد. فاقد لنز بودن دوربین مدار بسته تحت شبکه باکس، باعث شده است بیشتر افرادی اقدام به خرید و نصب آن کنند که به دنبال قابلیت های ویژه ای در دوربین هستند. شما می توانید بسته به نیاز خود، انواع مختلف لنز خارجی از قبیل لنز حساس به گرما، مادون قرمز، لنز دید در شب و.. را روی این دوربین نصب کنید.

با اینکه دوربین های باکس، قابلیت دید در شب IR ندارند، می توانید از آنها در محیط های کم نور استفاده کنید. چون در این گونه محیط ها، تصاویر خوبی ذخیره می کنند. علاوه بر این، زاویه دید این نوع دوربین از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است. پس اگر به دوربینی نیاز دارید که زاویه دید آن از 25 درجه کمتر باشد، دوربین مدار بسته تحت شبکه باکس گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد