سیستم حفاظتی مجموعه ای از تجهیزات را شامل می شود که برای حفاظت از امنیت جان و مال افراد، در مکان های مختلف قرار می گیرند.

سیستم حفاظتی چیست؟

 

حفظ امنیت جان و مال انسان ها، همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. در سال های اخیر، تجهیزات منحصر به فردی از قبیل سیستم حفاظتی برای ایجاد امنیت محیط های مختلف تولید شده است. سیستم حفاظتی و امنیتی، شامل یک سری ابزارها و لوازم است که برای حفظ امنیت مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

از سیستم های امنیتی و حفاظتی برای محیط هایی مثل بانک ها، اماکن تجاری، مسکونی و اداری و حتی خیابان ها و معابر عمومی استفاده می شود. اگر بخواهیم سیستم حفاظتی را به طور دقیق تر تعریف کنیم، باید گفت یک سری از تجهیزات الکترونیکی هستند که امنیت محیط را در برابر پیشامدهای مختلف حفظ می کند. به طور کلی هر تجهیزاتی که برای تامین امنیت جانی و مالی افراد مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم حفاظتی نامیده می شود.

طراحی سیستم حفاظتی به گونه ای صورت گرفته است که به وسیله حسگرهای خود، سیگنال های خطر را دریافت کرده و به پنل مرکزی می فرستد. این فرایند، باعث به وجود آمدن هشدار و مطلع شدن صاحب ملک از خطر احتمالی می شود. در ادامه این مقاله، قصد داریم به معرفی و بررسی انواع سیستم حفاظتی و امنیتی و مزایای استفاده از این سیستم ها بپردازیم.

مزایای استفاده از سیستم حفاظتی

مزایای استفاده از سیستم حفاظتی

 

مزایای استفاده از سیستم های حفاظتی

 

از مهم ترین مزایایی که استفاده از سیستم های امنیتی و حفاظتی دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- جلوگیری از به سرقت رفتن اموال و لوازم ارزشمند: استفاده از سیستم حفاظتی و امنیتی در محیط هایی که اموال با ارزشی مانند طلا، پول نقد یا... نگهداری می شود، مالک این اموال را از امنیت آنها مطمئن می کند.

- پایین آوردن نرخ جرم و جنایت: با افزایش استفاده از انواع سیستم های حفاظتی و امنیتی در سال های اخیر، نرخ جرم و جنایت کاهش چشمگیری داشته است.

- حفظ امنیت منزل و محیط کار

- بهبود وضعیت ایمنی در ترافیک

- افزایش روحیه قانونمندی

- کم کردن میزان تخلفات در فروشگاه ها، محیط های کاری و کارخانه ها

- شناسایی کردن عملیات های سیاسی و تروریستی

برای خرید سیستم حفاظتی، باید فاکتورهای مختلفی از قبیل قیمت، کیفیت و گارانتی محصول را مد نظر قرار دهید.

انواع سیستم حفاظتی و امنیتی

انواع سیستم حفاظتی و امنیتی

 

انواع سیستم حفاظتی و امنیتی: قسمت اول

 

سیستم حفاظتی و امنیتی دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه، برخی از سیستم های حفاظتی و امنیتی و کارکرد آنها را مورد بررسی قرار می دهیم:

- سیستم هشداری بیسیم یا وایرلس: این نوع سیستم حفاظتی، همانطور که از نامش پیداست، برای اتصال به سیم نیاز ندارد. با استفاده از این سیستم، می توانید در هر زمان که مایلید، وضعیت محل را بررسی کرده و از امنیت آن مطمئن شوید.

- سیستم نظارت ویدئویی: سیستم نظارت ویدئویی در واقع همان دوربین مدار بسته یا تلویزیون مدار بسته (CCTV) است. دوربین های مدار بسته به یک سیستم متصل شده و در 24 ساعت شبانه روز، محل های قرارگیری دوربین ها را نشان می دهند. نکته قابل توجه دیگر در مورد دوربین مدار بسته، این است که قابلیت ضبط کردن ویدیوها و تصاویر روی هارد دیسک را هم دارد. دوربین های مدار بسته، این امکان را برای شما فراهم می کنند که در هر زمان و در هر نقطه ای که هستید، با استفاده از کامپیوتر یا تلفن همراه خود، وضعیت امنیت محل مورد نظر را بررسی کنید.

از دوربین مدار بسته برای کنترل کردن ورود و خروج افراد، کنترل و مدیریت کردن بحران، نظارت بر کار کارکنان و نظارت بر تخلفات در فروشگاه ها استفاده می شود. دوربین های مدار بسته انواع مختلفی از قبیل دوربین بیسیم، دوربین با سیم، دوربین مدار بسته تحت شبکه و دوربین مدار بسته آنالوگ را شامل می شوند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند.

 

 

انواع سیستم حفاظتی و امنیتی: قسمت دوم

 

- دزدگیر اماکن یا دزدگیر ساختمان: دزدگیر اماکن از بهترین و پرکاربردترین سیستم های امنیتی و حفاظتی به شمار می رود. این دزدگیرها برای حفظ امنیت اموال مردم مورد استفاده قرار می گیرند. دزدگیرهای اماکن در محل های مختلفی از قبیل ساختمان های اداری، تجاری یا مسکونی نصب شده و با ورود افراد غیر مجاز به محدوده خود، به طرق مختلفی صاحب ملک یا حتی پلیس را مطلع می کنند. دزدگیرهای اماکن تنوع زیادی دارند. از بین انواع دزدگیر اماکن، نوع سیم کارتی آن از امکانات مناسبی برخوردار است و گزینه مناسبی به شمار می رود.

- برق اضطراری: امروزه برق نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره انسان ها دارد. قطعی موقت برق می تواند در انجام بسیاری از فعالیت ها اختلال ایجاد کند. اهمیت نیروی برق، بشر را به فکر اختراع یک سیستم برق اضطراری انداخت. سیستم برق اضطراری بیشترین اهمیت و استفاده را در مکان های عمومی از قبیل بیمارستان ها، بانک ها، اتاق عمل ها، ساختمان هایی که دارای آسانسور هستند، ادارات، دیتا سنتر و.. دارد. هر یک از انواع سیستم برق اضطراری از مولد خاصی برخوردارند. مزرعه بادی، پنل خورشیدی، موتور برق (ژنراتور) یا UPS از مولد هایی هستند که در سیستم برق اضطراری به کار می روند.

سیستم های حفاظتی و امنیتی

سیستم های حفاظتی و امنیتی

 

 انواع سیستم های حفاظتی و امنیتی: قسمت سوم

 

- سیستم هشداری نظارتی: این سیستم که از بهترین سیستم های حفاظتی و امنیتی است، اغلب در اماکن مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم حفاظتی، سنسورهای مختلفی از قبیل سنسور حضور سقفی و سنسور حرکتی را شامل می شود.

- سیستم کنترل دسترسی (Access Control): این سیستم الکترونیکی و مخابراتی، ورود و خروج افراد به محیط مشخصی را کنترل می کنند. چنانچه مایلید امکان دسترسی یا ورود افراد مشخصی را به مکان مشخصی محدود کنید، می توانید از این سیستم استفاده نمایید. در سیستم کنترل دسترسی، معمولا برای افرادی که اجازه ورود به محل معین شده را دارند، کارت شناسایی تعریف می شود. سیستم کنترل دسترسی معمولا در مجتمع های مسکونی یا تجاری، ایستگاه های مترو، بیمارستان ها، مراکز تفریحی و تجاری و هتل ها نصب می شود.

- سیستم اعلام حریق: سیستم اعلام حریق از کاربردی ترین و مهم ترین سیستم های حفاظتی و امنیتی است. این سیستم از یک سری تجهیزات از قبیل دتکتور دود، دتکتور حرارت و.. تشکیل می شود. هشدار خطر در این سیستم، به کمک آژیر و شاسی انجام می گیرد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد