در این مقاله ضمن اشاره به مهمترین نکات هنگام خرید و نصب دوربین مدار بسته، مراحل نصب دوربین های مدار بسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

مقدمه

 

اگر مایلید برای افزایش امنیت منزل یا محیط کار خود، اقدام به نصب دوربین مدار بسته کنید، ابتدا باید دوربین مد نظر خود را انتخاب کنید. انتخاب دوربین مدار بسته باید با توجه به مکان قرارگیری دوربین انجام شود. اگر محل نصب دوربین در فضاهای داخلی ساختمان است، بهتر است از دوربین های Indoor استفاده کنید. دوربین های Outdoor، گزینه های مناسبی برای نصب کردن در فضاهای بیرونی هستند

 هر یک از این دوربین ها برای قرار گرفتن در موقعیت مکانی مشخصی طراحی شده اند. اگر به این مسئله توجه نکنید، ممکن است پس از مدتی، ایراداتی در دوربین پیش بیاید. به عنوان مثال، قرار گرفتن دوربین Indoor در معرض عوامل مختلفی مانند باد و باران، می تواند باعث صدمه دیدن و از کار افتادن آن شود. دو نوع از دوربین های داخلی، دوربین های دام و تورت (Turret) هستند. از این دوربین ها به دلیل ظاهر خوبی که دارند، می توان در محیط های داخلی استفاده کرد. البته در صورتی که دوربین دام از استانداردهای حفاظتی خوبی برخوردار باشند، می توانند در موقعیت های مکانی بیرون از ساختمان هم مورد استفاده قرار گیرند.

دوربین های مدار بسته

دوربین های مدار بسته

 

اهمیت لنز دوربین های مدار بسته

 

مسئله دیگری که باید هنگام انتخاب و خرید دوربین مدار بسته مورد توجه قرار گیرد، لنز دوربین است. فاکتورهای متعددی هنگام انتخاب لنز دوربین حائز اهمیت هستند. بهتر است قبل از انتخاب لنز دوربین، ابتدا به این پرسش ها پاسخ دهید:

- عرض محیطی که دوربین قرار است در آن نصب شود، چقدر است؟ به عنوان مثال، دوربین قرار است در فضاهای عریض مثل اتاق ها و معابر عمومی نصب شود یا در فضاهای باریک و کم عرض مانند سالن ها و راهروها؟

- آیا دوربین قرار است جزئیات و تصاویر فاصله دور را ضبط کند یا فاصله نزدیک را؟

پاسخ دادن به این پرسش ها، به شما کمک می کند از انواع لنز واید، وریفوکال، ثابت یا متغیر، یکی را انتخاب کنید. زاویه دید لنزهای ثابت، تغییری نمی کنند. ولی زاویه دید لنزهای وریفوکال، قابل تغییر بوده و قابلیت زوم و بزرگنمایی تصاویر را دارند. وضوح تصویر، فاکتور مهم دیگری است که هنگام خرید دوربین مدار بسته باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مهمترین نکات هنگام نصب دوربین مدار بسته

 

- از نصب کردن دوربین مدار بسته روی اجسام رسانا خودداری کنید: اجسام رسانا مانند انواع فلزها، با عبور دادن جریانات مغناطیسی، در تصاویر دوربین مدار بسته نویز ایجاد می کنند. علاوه بر این، در کاهش طول عمر مفید دوربین هم تاثیرگذار هستند.

- بهترین نقاط اتاق ها و محوطه ها برای نصب دوربین مدار بسته، کنج ها و زاویه هاست: دوربین باید در نزدیکی پریز برق قرار گرفته و به تمام ورودی ها و خروجی های مکان مورد نظر مشرف باشد.

- ارتفاع مناسب برای نصب دوربین در فضاهای بیرونی: توصیه می شود دوربین مدار بسته ای که باید در فضاهای بیرونی قرار بگیرند را در ارتفاع 3 متری از سطح زمین نصب کنید تا از دسترس سارقان و دیگر افراد دور باشد.

- بررسی امکان سوراخ کردن دیوارها: قبل از اقدام به نصب دوربین مدار بسته، باید از امکان سوراخ کردن دیوار در قسمت مورد نظر مطمئن شوید. برای این کار، باید مسیر رد شدن سیم های برق و دیگر تاسیسات ساختمان را چک کنید.

نصب دوربین های مدار بسته

نصب دوربین های مدار بسته

 

نصب دوربین مدار بسته: مرحله اول

 

- تهیه نقشه: پیش از اینکه دوربین مدار بسته را نصب کنید، بهتر است نقشه نصب دوربین را ترسیم نمایید. این کار، تجهیزات و امکاناتی که لازم دارید و همچنین مسیر کابل کشی را معین می کند. در نقشه نصب دوربین، موقعیت کابل ها و محل قرار گرفتن دستگاه ضبط مشخص خواهد شد.

- محل قرار گرفتن دوربین: مهمترین و حساس ترین مرحله نصب دوربین مدار بسته، انتخاب کردن محل قرار گرفتن دوربین است. حتی اگر شما یک دوربین فوق العاده با کیفیت و دارای امکانات منحصر به فردی را خریداری کنید، اگر آن را در محل نامناسب نصب کنید، کارایی خوبی نخواهد داشت. ارتفاع و محل قرار گرفتن دوربین مدار بسته باید به گونه ای باشد که از زاویه دید بیشتر و نقطه کور کمتری برخوردار باشد. نکته دیگری که باید هنگام انتخاب محل قرار گرفتن دوربین مدار بسته مورد توجه قرار دهید، دسترسی پیدا نکردن سارقان به آن است. علاوه بر این ها، نصب کردن دوربین در محلی که دارای درخت ها، گیاهان و گل های مختلف است، انتخاب خوبی نیست. چون این گیاهان پس از مدتی رشد می کنند و ممکن است جلوی دید دوربین را بگیرند.

- کابل کشی برای راه اندازی دوربین مدار بسته: هر یک از انواع دوربین مدار بسته برای راه اندازی و متصل شدن به دستگاه ضبط، به کابل ویژه ای نیاز دارند. استفاده از تجهیزاتی مانند داکت، لوله فلکسی، رک، کاور و محافظ، باعث افزایش عمر مفید دوربین مدار بسته خواهد شد.

تنظیمات دوربین های مدار بسته

تنظیمات دوربین های مدار بسته

 

نصب دوربین مدار بسته: مرحله دوم

 

- کابل کشی برق برای نصب دوربین مدار بسته: این نوع کابل کشی با هدف انتقال دادن برق انجام می شود. برای حفاظت کردن از سیستم دوربین مدار بسته در برابر نوسانات برق، باید از آداپتور و منبع تغذیه استفاده کنید.

- تنظیمات دوربین: پس از اینکه دوربین مدار بسته و دیگر تجهیزات آن به درستی نصب شدند، باید تنظیمات دوربین و دستگاه های ضبط را انجام دهید. در اولین قدم، تصاویری که دوربین ضبط می کند را بررسی کنید تا از درست بودن زاویه دید دوربین مطمئن شوید. ممکن است در محل قرارگیری دوربین، تابش نور خورشید به صورت مستقیم باشد و در کیفیت تصاویر، تاثیر بگذارد. در صورت نیاز، می توانید جهت دوربین یا لنزهای آن را تغییر دهید.

پس از تنظیم کردن جهت دوربین، باید تنظیمات سیستم دوربین مدار بسته را به وسیله دستگاه و منوی آن بررسی کنید. این تنظیمات شامل مواردی از قبیل نحوه ضبط، وضوح تصویر ها، آماده و ضبط شدن عکس ها و.. می شود. امکان تغییر دادن برخی تنظیمات از طریق نرم افزار دوربین مدار بسته وجود دارد.

برخی برندهای دوربین مدار بسته، این نرم افزار را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند و در مورد برخی برندها، باید نرم افزار را به صورت جداگانه خریداری کنید. گزینه های پیشرفته تری مثل محدوده لاین کراسینگ، قابلیت شمارش افراد، فیلمبرداری هنگام حرکت و.. در قسمت تنظیمات پیشرفته وجود دارد که می توانید آنها را هم تغییر دهید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد