دوربین مدار بسته چیست و چه اجزا و کاربردهایی دارد؟ چه تفاوت هایی بین دوربین های مدار بسته آنالوگ و دیجیتال وجود دارد؟

مقدمه

 

داشتن محیط کاری امن و امکان بررسی وضعیت محیط در زمان هایی که کسی در آن محل حضور ندارد، دغدغه بسیاری از صاحبان مشاغل و مغازه داران است. دوربین مدار بسته (cctv) وسیله ای کاربردی و مفید است که در محیط ثابتی قرار گرفته، اطلاعاتی مانند فیلم و عکس را تهیه کرده و به دستگاه های متصل به دوربین می فرستد. دوربین های مدار بسته ای که در حال حاضر تولید می شوند، دیگر برای متصل شدن به دستگاه های مختلف، به سیم نیاز ندارند. بلکه اطلاعات تهیه شده در دوربین، به صورت کاملا بی سیم از دوربین به دستگاه مشخصی انتقال می یابند.

از سوی دیگر، امکان اتصال دوربین مدار بسته به چند دستگاه از قبیل کامپیوتر و گوشی موبایل وجود دارد. انواع دوربین مدار بسته، بیشترین کاربرد را در بانک ها، موسسات تجاری، بیمارستان ها، زندان ها، فرودگاه ها، طلافروشی ها، رستوران ها و معابر عمومی دارند. به طور کلی در هر محیطی که کالاهای با ارزشی در آن نگهداری می شود یا رفت و آمد در آن زیاد است، نیاز به دوربین مدار بسته احساس می شود. در ادامه این مقاله ضمن معرفی انواع دوربین های مدار بسته، به بررسی کاربردهای این وسیله می پردازیم.

کاربرد و مزایای دوربین های مدار بسته

کاربرد و مزایای دوربین های مدار بسته

 

مهم ترین کاربردهای دوربین مدار بسته

 

چند مورد از مزایای استفاده از دوربین مدار بسته در مکان های مختلف، عبارتند از:

- افزایش امنیت محیط: استفاده از دوربین مدار بسته در معابر عمومی، طلافروشی ها، بانک ها، فرودگاه ها، پارکینگ ها و فروشگاه های مواد غذایی، تاثیر فوق العاده ای در جلوگیری از جرایم مختلف دارد. به طوری که افزایش استفاده از انواع دوربین مدار بسته در کشورهایی که نرخ ارتکاب جرم بالایی داشتند، باعث کاهش نرخ ارتکاب جرم شده است.

- کنترل ترافیک و جلوگیری از حوادث رانندگی: استفاده از دوربین های مدار بسته در جاده ها، خیابان ها و دیگر مناطقی که رفت و آمد وسایل نقلیه زیاد است، باعث شده است رانندگان با احتیاط بیشتری رانندگی کنند. همین مساله باعث کاهش تصادفات و حوادث جاده ای شده است.

- کاربرد صنعتی: در محل هایی که حضور انسان خطرناک یا غیرممکن است مانند کارخانه های شیمیایی یا نیروگاه های هسته ای، می توان از دوربین های مدار بسته استفاده کرد.

- استادیوم ها و سالن های ورزشی: استفاده از دوربین مدار بسته در استادیوم ها و سالن های ورزشی که جمعیت زیادی در آنها قرار می گیرند، می تواند از به سرقت رفتن وسایل افراد جلوگیری کند.

اجزای دوربین های مدار بسته

اجزای دوربین های مدار بسته

 

ساختار و اجزای دوربین مدار بسته

 

اغلب دوربین های مدار بسته از ساختار مشابهی برخوردارند. اجزای دوربین مدار بسته شامل موارد زیر می باشد:

- بدنه دوربین: دوربین های مدار بسته با کیفیت، از بدنه محکم و مقاوم در برابر انواع شرایط آب و هوایی برخوردارند.

- چیپ تصویر: پردازش کردن درست تصاویر، با اهمیت ترین کارکرد دوربین مدار بسته به شمار می رود. نقش چیپ در دوربین، تولید کردن عکس ها می باشد.

- لنز دوربین: نقش لنز دوربین مدار بسته، انتقال دادن نور به چیپ است. انواع مختلف لنز وجود دارد. لنز دوربین های مدار بسته باکیفیت، از فوکوس خودکار برخوردارند.

- برد IR: این برد که در اغلب دوربین های مدار بسته باکیفیت وجود دارد، به واسطه وجود LED در ساختار خود، امکان تصویربرداری در شب را فراهم می کند.

- مانیتور: صفحه نمایش دوربین مدار بسته، آنچه رخ داده است را نشان می دهد. استفاده از یک مانیتور باکیفیت، باعث می شود عکس ها با کیفیت خوبی پخش شوند.

- ضبط کننده دیجیتال: این دستگاه، امواج آنالوگی را به دیجیتالی تبدیل کرده و روی هارد دیسک ذخیره می کند.

از دیگر اجزای دوربین مدار بسته می توان به فیش ها، برد تغذیه، سنسور، برد اصلی و کانکتور دوربین اشاره کرد.

انواع دوربین های مدار بسته

انواع دوربین های مدار بسته

 

بررسی انواع دوربین مدار بسته

 

این روزها انواع مختلف دوربین مدار بسته توسط شرکت های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. به طور کلی، دوربین های مدار بسته در یکی از این دو گروه قرار می گیرند:

- دوربین مدار بسته آنالوگ: این نوع دوربین مدار بسته، بیشترین تنوع و استفاده را در ایران دارد و برای نصب کردن در فروشگاه ها، آپارتمان ها یا منازل پیشنهاد می شود. این دوربین همانطور که از نامش پیداست، با استفاده از امواج آنالوگ، اقدام به دریافت و انتقال عکس ها و صدا می کند. البته وجود نویز در کیفیت تصاویر و امنیت پایین، از نکات منفی این نوع دوربین به شمار می رود. علاوه بر این، انتقال عکس ها یا صدا در این دوربین، با استفاده از کابل انجام می شود. دوربین مدار بسته آنالوگ از بدنه، لنز، برد و کابل انتقال تصاویر تشکیل می شود. قیمت این نوع دوربین در مقایسه با دوربین دیجیتال، پایین تر است و در صورتی که قطعات یا اجزای آن خراب شود، به راحتی می توانید قطعات جایگزین برای آن پیدا کنید.

- دوربین مدار بسته دیجیتال: این دوربین ها که جدیدترین نسل دوربین های مدار بسته هستند، در مقایسه با انواع دوربین از کیفیت بالاتری برخوردارند و طبعا قیمت بیشتری هم دارند. دوربین مدار بسته دیجیتال از امواج دیجیتال برای دریافت و انتقال صدا و عکس ها استفاده می کند. امنیت بالا، پیچیده بودن نصب، نویز پذیری پایین و برخورداری از کابل شبکه پرقدرت، از مهم ترین ویژگی های دوربین مدار بسته دیجیتال به شمار می روند.

 

 

سخن پایانی

 

این روزها وارد هر فروشگاه یا مغازه ای که شوید، می توانید دوربین های مدار بسته را در قسمت های مختلف ببینید.

نامگذاری دوربین مدار بسته به این خاطر است که اطلاعات موجود در این دوربین ها، تنها به دستگاهی فرستاده می شوند که از ابتدا برای آن تعریف شده است. در واقع هیچ دستگاه یا شخص دیگری، امکان دستیابی به اطلاعات دوربین مدار بسته را نخواهد داشت.

به طور کلی، دوربین های مدار بسته از نظر نوع سیگنال، به دوربین آنالوگ، دوربین ip یا تحت شبکه و دوربین دو منظوره تقسیم می شوند. همچنین دوربین های مدار بسته را می توان با توجه به ظاهر و کاربرد، به دوربین دام dome، دوربین صنعتی، دوربین مینیاتوری، دوربین مادون قرمز ir و دوربین اسپید دام (چرخشی ptz) تقسیم بندی کرد. دوربین های مدار بسته با در نظر گرفتن پوشش و قاب آنها، به دوربین ضد آب با قاب بزرگ، دوربین مخفی و دوربین دارای قاب فانتزی تقسیم می شوند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد