مقدمه
دوربین مدار بسته دید در شب (IR) همانطور که از نامش پیداست، برای حفظ امنیت محیط در شب و هنگام تاریکی هوا مورد استفاده قرار می گیرد. IR به طیف مادون قرمز اشاره دارد.

سیستم مدار بسته IR با کمک LED های مادون قرمز خود، باعث روشن شدن نواحی اطراف خود می شود. این قابلیت باعث می شود دوربین بتواند در شب و در هنگام تاریکی هوا هم تصویربرداری کند. البته روشن شدن محیط اطراف تنها توسط دوربین قابل رویت است و در دید افراد، محیط همچنان تاریک است.

همانطور که میدانید، امواج مادون قرمز آن دسته از امواج هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. با این حال، سنسورهای سیستم مدار بسته IR، قابلیت شناسایی این امواج را دارند. اکنون که به طور مختصر با دوربین مدار بسته دید در شب و عملکرد آن آشنا شدیم، قصد داریم شما را با ویژگی ها، مزایا و معایب این نوع سیستم مدار بسته و انواع آن آشنا کنیم.

دوربین مدار بسته دید در شب

دوربین مدار بسته دید در شب

 

ویژگی های دوربین مدار بسته دید در شب

 

- با اینکه انسان قادر به دیدن نور امواج مادون قرمز نیست، ولی دیدن این امواج و تشخیص اجسام از فاصله چند متری به راحتی توسط دوربین مدار بسته دید در شب انجام می شود.

- برد دوربین مدار بسته دید در شب را IR Range می گویند که در هر سیستم با سیستم دیگر تفاوت دارد. این برد، بستگی به دو عامل قدرت نور LED مادون قرمز دوربین و میزان حساسیت چیپ عکس به نور مادون قرمز دارد. توجه داشته باشید که قوی تر بودن LED اشعه فروسرخ در دوربین مدار بسته دید در شب، به معنای تولید نور بیشتر و روشن تر کردن محیط می باشد. به عبارت دیگر، قوی تر بودن LED اشعه فروسرخ به معنای افزایش برد سیستم می باشد. مقدار برد مفید سیستم های مدار بسته دید در شب به طور معمول بین 20 الی 30 متر می باشد. البته احتمال دارد این سیستم ها امکان نشان دادن فواصل دورتر را هم داشته باشند. با این حال، کیفیت تصاویری که از فواصل زیاد گرفته می شود، زیاد مناسب نخواهد بود.

- انواع مختلف سیستم مدار بسته از قبیل مدل دام و بالت از قابلیت دید در شب برخوردارند. از دوربین های دام اغلب در فضاهای مسقف و داخلی استفاده می شود. به همین دلیل، قابلیت دید در شب برای زمان هایی کاربرد دارد که برق قطع شده یا هوا تاریک است. از دوربین مدار بسته بالت هم برای حفظ امنیت فضاهای بیرونی استفاده می شود. قابلیت دید در شب این سیستم، باعث می شود بتواند در شب ها که هوا تاریک است یا در مناطق کم نور، عملکرد مناسبی داشته باشد.

سیستم مدار بسته IR

سیستم مدار بسته IR

 

مزایای دوربین مدار بسته دید در شب

 

- قیمت مناسب: بر خلاف آنچه ممکن است تصور کنید، نیازی به صرف هزینه زیاد برای خرید دوربین مدار بسته دید در شب نخواهد بود. اکثر سیستم های مدار بسته از این قابلیت برخوردارند و می توانند در محیط های تاریک و کم نور، عملکرد مناسبی داشته باشند و اجسام را به آسانی تشخیص دهند. به طور کلی، می توان گفت با در نظر گرفتن قابلیت های سیستم مدار بسته IR، این نوع دوربین مدار بسته از قیمت مناسبی برخوردار است. البته برند سیستم مدار بسته IR هم فاکتور بسیار مهمی در تعیین قیمت آن است.

- حفاظت 24 ساعته از محیط: سیستم مدار بسته IR در 24 ساعت شبانه روز، امنیت محیط مورد نظر شما را حفظ می کند و جای هیچ نگرانی باقی نخواهد گذاشت. با این اوصاف، اگر تصمیم به خرید سیستم مدار بسته دارید، منطقی است مدلی را انتخاب کنید که بتواند در تمام ساعات شبانه روز امنیت محیط مورد نظر شما را تامین کند.

- کارکرد ساده: سیستم مدار بسته، پیچیدگی خاصی ندارد. تنها تفاوتی که بین این دوربین با دیگر انواع سیستم وجود دارد، برخورداری از LED می باشد.

- قابلیت تهیه تصاویر رنگی: از دیگر قابلیت های بی نظیری که در سیستم های مدار بسته دید در شب وجود دارد، امکان تهیه و ارائه تصاویر رنگی است.

 

 

معایب سیستم مدار بسته دید در شب

 

با اینکه دوربین مدار بسته دید در شب مزایای زیادی دارد و از انواع سیستم حفاظتی و امنیتی کاربردی و مفید به شمار می رود، معایبی را هم می توان در آن پیدا کرد. از جمله معایب سیستم مدار بسته IR می توان به این دو مورد اشاره کرد:

- وجود محدودیت هایی در پوشش دهی: دوربین مدار بسته دید در شب در مقایسه با دیگر سیستم های مدار بسته، پوشش دهی کمتری نسبت به نور مرئی دارد. به عنوان مثال، این سیستم امکان تشخیص دادن اجسام از پشت شیشه را ندارد.

- محدودیت هایی در تهیه تصاویر رنگی: دوربین مدار بسته دید در شب برخی اوقات قادر به تهیه تصاویر رنگی نیست. سیستم مدار بسته در این وضعیت، عکس ها را با رنگ های سیاه و سفید تهیه می کند.

دوربین دید در شب

دوربین دید در شب

 

انواع سیستم های مدار بسته دید در شب

 

انواع سیستم های مدار بسته IR که قادرند در زمان تاریکی هوا عکس های رنگی تهیه کنند، عبارتند از:

- دید در شب مادون قرمز: این سیستم، نور منعکس شده از اجسام را دریافت کرده و با کمک آن، عکس تهیه می کند.

- دید در شب استارلایت: برای تولید این دوربین مدار بسته دید در شب، از جدیدترین فناوری برای تهیه عکس های رنگی در زمان تاریک بودن هوا استفاده شده است. از قابلیت های این سیستم می توان به امکان تهیه عکس های کاملا رنگی اشاره کرد. سنسورهای حساس به نور به کار رفته در این سیستم، امکان پردازش عکس ها به صورت رنگی را فراهم می کند.

- دید در شب وارم لایت: در اطراف این سیستم مدار بسته IR، LED هایی قرار گرفته شده است. این قابلیت، به دوربین امکان می دهد که در تمام طول شب، عکس های رنگی تهیه کند. این سیستم دید در شب، برای افزایش دادن کیفیت عکس ها، نور محیط را کمتر کرده و سپس محیط را به وسیله پروژکتورهای نور مرئی روشن تر می کند. سیستم مدار بسته وارم لایت در مقایسه با استارلایت، کم هزینه تر بوده و دقت پایین تری هم دارد.

- دید در شب دوال لایت: در این سیستم، دید در شب رنگی و سیاه سفید با هم ترکیب شده اند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد