کابل از مهمترین اجزای دوربین های مدار بسته است. کابل دوربین مدار بسته دارای انواع مختلفی از قبیل کابل کواکسیال، کابل کواکسیال ترکیبی و کابل دوربین تحت شبکه می باشد.

مقدمه

 

دوربین مدار بسته یکی از بخش های مهم سیستم های حفاظتی و امنیتی است که مانند هر وسیله الکتریکی دیگری، از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این اجزا، عملکرد منحصر به فردی دارند. کابل دوربین مدار بسته از مهمترین اجزا در دوربین های مدار بسته به شمار می رود که شامل مجموعه ای از سیم ها می شود. کاربرد کابل دوربین مدار بسته، انتقال دادن برق و تصاویر ضبط شده توسط دوربین می باشد.کابل، قسمت های مختلف دوربین مدار بسته را به هم متصل می کند. انواع مختلف کابل دوربین مدار بسته وجود دارد که هر کدام، کاربردهای مشخص و متفاوتی دارند.

هر نوع کابل دوربین، دارای انواع مختلفی است. در واقع نوع کابلی که برای نصب دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد، بستگی به نوع دوربین دارد. به عنوان مثال، کابل دوربین های مدار بسته آنالوگ با کابل دوربین های تحت شبکه متفاوت هستند. کابل دوربین های مدار بسته با در نظر گرفتن نوع سیستم، به کابل کواکسیال، کابل کواکسیال ترکیبی و کابل دوربین مدار بسته تحت شبکه تقسیم بندی می شوند. در ادامه این مقاله، هریک از کابل های دوربین مدار بسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

معرفی انواع کابل دوربین مدار بسته

معرفی انواع کابل دوربین مدار بسته

 

کابل کواکسیال (Coaxial)

 

کابل کواکسیال برای انتقال دادن داده ها و عکس های ضبط شده توسط دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام، اندازه گیری و امپدانس متفاوتی دارند. اکثر کابل های کواکسیال از قسمت های زیر تشکیل شده اند:

- مغزی کابل (هادی مرکزی): این مغزی اغلب از یک سیم مسی ساخته می شود و وظیفه انتقال دادن داده ها و تصاویر را به عهده دارد.

- عایق: عایق، از جنس پلاستیک و دی الکتریک بوده و دور تا دور سیم مسی کشیده شده است.

- لایه شیلد: جنس این قسمت از آلیاژ، آلومینیوم یا مس است. لایه شیلد از کابل کواکسیال در مقابل تداخل الکترومغناطیسی محافظت می کند.

- لایه خارجی: این لایه اغلب از یک پوشش پلاستیکی ساخته شده و وظیفه محافظت از لایه های داخلی در برابر صدمات را دارد.

- کابل شبکه: از کابل شبکه برای انتقال داده ها و تصاویر در دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا دیجیتال استفاده می شود.

قیمت کابل کواکسیال بستگی به نوع موادی دارد که در کابل به کار رفته است. هادی مرکزی یا مغزی کابل هایی که در ایران تولید می شوند، معمولا از جنس مس یا آلومینیوم یا آلیاژ CCCAM می باشند. عامل تاثیرگذار دیگر در قیمت کابل دوربین مدار بسته، جنس شیلد و قطر مغزی یا هادی کابل است. از انواع شیلد می توان به نوع فویل و بافته شده اشاره کرد. شیلد بافته شده با استفاده از سیم های آلومینیومی، مسی یا با استفاده از دیگر فلزات ساخته می شود. از مزایای استفاده از کابل کواکسیال، می توان به قیمت مناسب، راحت بودن سیم کشی و نصب، مقاوم بودن در مقابل EMI و دوام بالای آن اشاره کرد. بالا بودن هزینه های نصب هم از معایب این نوع کابل است.

کابل کواکسیال ترکیبی

کابل کواکسیال ترکیبی

 

معرفی کابل کواکسیال ترکیبی

 

این کابل در اصل از انواع کابل کواکسیال است که کابل برق هم به آن متصل شده است. کابل کواکسیال ترکیبی همانطور که از نامش پیداست، دو کابل ترکیب شده با یکدیگر است. کابل کواکسیال ترکیبی، این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید از یک کابل، هم برای انتقال تصاویر و داده ها و هم تامین کردن برق دوربین مدار بسته استفاده کنید. چون این کابل، کار دو کابل را به طور همزمان انجام می دهد.

از مزایای استفاده از کابل کواکسیال ترکیبی، می توان به اشغال کردن فضای کمتر در داکت اشاره کرد. این کابل، شباهت های زیادی به کابل کواکسیال دارد. البته در کنار کابل کواکسیال ترکیبی می توانید یک زوج برق را هم ببینید. در میان انواع مختلف کابل کواکسیال ترکیبی، مدل RG59 بیشترین استفاده و کاربرد را دارد. استفاده از کابل های ترکیبی برای مکان های کوچک توصیه می شود. دلیل این مسئله آن است که طول کابل های ترکیبی، بیشتر از 60 تا 70 متر نیست. اگر بخواهید این مساحت را افزایش دهید، کارایی و کیفیت کابل پایین می آید.

انواع مختلف کابل کواکسیال ترکیبی با استفاده از انواع مغزی ها و شیلدها تولید می شوند. قیمت این کابل، بستگی به جنس مغزی و شیلد آن دارد. کابل های ترکیبی هم با استفاده از آلومینیوم و مس تولید می شوند. طبیعتا کابل های ترکیبی مسی، در مقایسه با کابل های آلومینیومی، قیمت بیشتری خواهند داشت. باکیفیت ترین کابل کواکسیال ترکیبی، نوع تمام مس آن است. قسمت های مختلف این کابل از جمله شیلد، مغزی و برق از مس ساخته شده اند.

کابل دوربین مدار بسته تحت شبکه

کابل دوربین مدار بسته تحت شبکه

 

معرفی کابل دوربین مدار بسته تحت شبکه

 

این نوع کابل با نام کابل زوج سیم و UTP هم معروف است. در این کابل، می توانید 4 قطعه سیم را ببینید که جفت به جفت دور یکدیگر پیچیده شده اند. دلیل اینکه سیم ها دور هم پیچیده شده اند این است که تاثیر نویز بر سیگنال های تصویر دوربین به حداقل رسانده شود. از این کابل برای دوربین های مدار بسته تحت شبکه استفاده می شود. اگر در کابل دوربین مدار بسته تحت شبکه از تکنولوژی POE استفاده شده باشد، برای انتقال دادن برق هم می توان از آن استفاده کرد. علاوه بر این، به کار رفتن تکنولوژی POE در کابل های تحت شبکه، باعث می شود دیگر نیازی به کابل هایی با مسافت زیاد نباشد. کابل شبکه دارای انواع مختلفی است و گروه کابل های CAT5 تا CAT8 را شامل می شود. در این میان، کابل CAT5 و CAT6 پراستفاده ترین کابل ها در دوربین های مدار بسته IP به شمار می روند.

کابل CAT5 حداکثر تا مسافت 70 الی 80 متری کارایی خواهد داشت. پس اگر مسافت بیشتری مد نظر شماست، بهتر است از این کابل استفاده نکنید. کابل CAT6 SFTP تا مسافت 130 الی 140 متری می رسد و کابل CAT6 SFTP هم برای مسافت 200 متری کارایی خواهد داشت. قیمت کابل دوربین مدار بسته دیجیتال یا تحت شبکه هم مانند دیگر انواع کابل، به عوامل مختلفی بستگی دارد. جنس سیم و نوع پوشش و شیلدهای کابل، در قیمت آن موثر خواهد بود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد