اگر به دنبال شبکه سازی در یک محیط هستید اول باید با انواع کابل شبکه آشنا شوید و بهترین آنها را انتخاب کنید.

چرا از کابل شبکه استفاده می‌کنیم؟

کابل شبکه یکی از مهم‌ترین ابزار در حوزه ارتباطات اینترنت می‌باشد. به همین دلیل آشنایی با انواع کابل شبکه برای شما مهم است. شما باید انواع این کابل‌ها را بشناسید و با کاربرد آنها آشنا شوید تا در زمان مناسب بتوانید از آنها بهره ببرید. کابل شبکه در واقع به سیم‌هایی گفته می‌شود که جنس آنها از مس یا شیشه است و وظیفه انتقال اطلاعات بین کامپیوتر، روتر و سوئیچ را بر عهده دارند. به طور کلی می‌توان گفت کابل‌های شبکه نوعی مدیا هستند که جریان اطلاعات در آنها قرار دارد و داده‌ها را در شبکه منتقل می‌کنند.

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه؛ کابل کواکسیال

یکی از معروف‌ترین انواع کابل شبکه ، کابل کواکسیال است. این کابل برای مدت طولانی به عنوان یک فناوری وجود داشته و مزایای منحصر به فردی برای انتقال مطمئن و دقیق دارد. این نمونه از کابل‌های شبکه بیشتر به وسیله اپراتورهای کابلی، شرکت‌های تلفن و ارائه دهندگان اینترنت جهت انتقال اطلاعات، تصاویر و مکالمات صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته استفاده آن برای مصارف خانگی هم طرفداران زیادی در گذشته داشته است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کابل طراحی حفاظتی آن است. این طراحی به هسته مسی کابل این اختیار را می‌دهد که اطلاعات را به سرعت منتقل کند و در برابر تداخل عوامل محیطی یا آسیب آنها تسلیم نشود.

کابل کواکسیال فقط محدود به شبکه اینترنت نیست و به عنوان انتقال دهنده رادیو فرکانس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های Hard-line ، سه محوری، Rigid-line و تابشی انواع کابل کواکسیال موجود در بازار را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این کابل‌ها کاربرد خاصی دارند. به عنوان نمونه Hard-line برای اتصال فرستنده به آنتن استفاده می‌شود و کابل سه محوری محافظت از سیگنال‌های ارسال شده به پایین کابل را بر عهده دارد.

پهنای باند

پهنای باند

کابل زوج به هم تابیده چگونه است؟

یکی از محبوب‌ترین و البته قدیمی‌ترین انواع کابل شبکه، کابل زوج به هم تابیده است. این کابل همانگونه که از نام آن پیدا است، از دو کابل جفت پیچ خورده که مدار انتقال اطلاعات را تشکیل می‌دهند ایجاد شده است. انواع مختلفی از این کابل شبکه مانند Cat5e، Cat6، Cat6A و Cat8 را در بازار مشاهده خواهید کرد که برای اتصال کامپیوترها در یک شبکه محلی LAN مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهمترین کاربردهایی که کابل‌های زوج به هم تابیده دارند، اتصال اترنت به کامپیوترها است. این کابل‌ها در ایجاد ارتباطات خطوط مشترک دیجیتال نیز موثر هستند.

شاید مهمترین کاربرد این کابل‌های شبکه استفاده از آنها در ایجاد خطوط تلفن باشد. اگر به دوربین‌های امنیتی و مداربسته دقت کنید متوجه می‌شوید که در شبکه سازی آنها نیز از کابل جفت پیچ خورده استفاده شده است. این کابل‌ها به خوبی می‌توانند سیگنال‌های AV را به گیرنده بی سیم منتقل  کنند. معمولا دوربین‌های امنیتی IP از کابل‌های اترنت Cat5e استفاده می‌کنند. مزیت مهم کابل‌های زوج به هم تابیده نسبت به کابل‌های کواکسیال هزینه پایین‌تر آنها است. هر چند لایه‌های حفاظتی کابل‌های کواکسیال قوی‌تر هستند.

کابل جفت پیچ خورده

کابل جفت پیچ خورده

مدرن‌ترین کابل شبکه؛ فیبر نوری

اگر بخواهیم جدیدترین و بهترین انواع کابل شبکه را به شما معرفی کنیم، قطعاً به فیبر نوری می‌رسیم. در حال حاضر کمتر جایی را می‌بینید که کابل‌های مسی را برای شبکه سازی مورد استفاده قرار دهند و اکثراً به سراغ فیبر نوری می‌روند. فیبر نوری رشته‌ای نازک است که از شیشه خالص تولید شده و به عنوان یک جهت دهنده برای نور در فواصل دور و دراز عمل می‌کند. دو لایه شیشه‌ای موجود در کابل فیبر نوری عبارتند از هسته که سیگنال نور واقعی را حمل می‌کند و روکش که هسته را احاطه کرده است. اکثر فیبرهای نوری عملکرد دوبلکس دارند یعنی هم برای انتقال و هم برای دریافت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اصلی‌ترین انواع کابل شبکه فیبر نوری، فیبر تک حالته SMF و چند حالته MMF هستند. استفاده از این کابل‌ها برای شبکه سازی مزایای زیادی دارد و به همین دلیل تقریباً جایگزین کابل‌های مسی شده است. با کمک فیبر نوری می‌توان اطلاعات نامحدودی را در شبکه منتقل کرد و از پهنای باند بسیار سریع آن استفاده نمود. یکی از ویژگی‌های بسیار جالب فیبر نوری پایین بودن خطای انتقال اطلاعات در آن است. این شبکه در برابر مکالمات متقابل تداخل‌های الکترومغناطیسی مصون است.

فیبر نوری

فیبر نوری

کدامیک از انواع کابل شبکه برای ما مناسب است؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد هر کدام از انواع کابل شبکه خدمت شما بیان کردیم، قطعاً متوجه شده‌اید که هرکدام از این کابل‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. از طرفی هر کدام از کابل‌های کواکسیال، زوج به هم تابیده و فیبر نوری در دسته‌بندی‌های متنوعی وارد بازار می‌گردند که انتخاب را سخت می‌کند. نمی‌توانیم به طور کلی بگوییم چه کابلی برای شما مناسب است اما نکاتی که با هم بررسی می‌کنیم به شما کمک می‌کند تا بهترین کابل را انتخاب کنید:

  • پهنای باند: احتمالاً در ذهن خود می‌گویید که برای پهنای باند بهتر کابل فیبر نوری را باید انتخاب کرد. این در حالی است که شما ابتدا باید پهنای باند مورد نیاز خودتان را برآورد کنید و بر اساس آن کابل شبکه را انتخاب نمایید.
  • فاصله بین اجزای شبکه: شما باید فاصله‌ای که بین اجزای مختلف شبکه مثل کامپیوتر و سوئیچ را مد نظر قرار دهید و از کابلی استفاده کنید که توانایی پشتیبانی فضای مورد نظر شما را داشته باشد.
  • مسیر عبور کابل: قطعاً در محیطی که شما برای شبکه سازی مورد استفاده قرار می‌دهید میدان‌های مغناطیسی دیگری هم هستند که می‌توانند در انتقال درست سیگنال اختلال ایجاد کنند. در انتخاب کابل شبکه شما باید به مسیر دیگر کابل‌ها مثل برق فشار قوی و آسانسور توجه داشته باشید.

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه را از کجا خریداری کنیم؟

انتخاب هر کدام از انواع کابل شبکه با توجه به نکاتی که خدمت شما بیان کردیم اصلاً کار آسانی نیست. به همین دلیل در هنگام خرید بهتر است به شرکتی مراجعه کنید که بهترین محصول را به شما پیشنهاد کند. شرکت دوربین مدار بسته فاین یکی از برترین تولید کنندگان کابل شبکه در کشور می‌باشد. این شرکت با کارشناسانی که در اختیار دارد بهترین کابل‌ها را برای شبکه سازی به شما پیشنهاد خواهد کرد. از طرفی این شرکت  به دلیل اینکه تولید کننده است، محصولات با کیفیتی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد تا بدون دغدغه شبکه مورد نظر خودتان را ایجاد کرده و از آن بهره ببرید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد