دزدگیر وسیله ای کاربردی و امنیتی است که برای جلوگیری از ورود غیر مجاز افراد به ساختمان ها، مورد استفاده قرار می گیرد و انواع گوناگونی دارد.

مقدمه

 

دزدگیر یک سیستم امنیتی است که برای حفظ امنیت محیط های تجاری یا مسکونی و جلوگیری از ورود اشخاص غیرمجاز به این اماکن، مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم های امنیتی اماکن، فعالیت های مشکوک را با سرعت بالایی شناسایی کرده و آژیر خود را فعال می کنند. این کار، ساکنان محیط را از خطر مطلع کرده و به آنها کمک می کند جلوی این خطر را بگیرند. در صورتی که تمایل به خرید دزدگیر برای نصب کردن در ساختمان منزل یا محل کار خود دارید، بهتر است ابتدا با انواع آن آشنا شوید. این آشنایی به شما کمک می کند بهترین نوع سیستم امنیتی را با توجه به نیاز خود خریداری نمایید.

شما می توانید با بررسی فاکتورهای مختلفی از قبیل قیمت، سطح حفاظت و همچنین اجزای دزدگیرهای مختلف، بهترین نوع آن را انتخاب کنید. انواع مختلفی از سیستم امنیتی توسط شرکت های مختلف تولید و عرضه می شود که هر کدام، از امکانات و تکنولوژی های متفاوتی برخوردارند. در ادامه این مقاله، قصد داریم شما را با انواع دزدگیر آشنا کرده و ویژگی ها و امکانات هر یک را بررسی کنیم.

دزدگیر سیم کارتی

دزدگیر سیم کارتی

 

اجزا و قسمت های مختلف دزدگیر اماکن

 

دزدگیر اماکن از بخش های مختلفی از جمله موارد زیر تشکیل شده است:

- سنسورها: سنسورهای متعددی از قبیل سنسورهای حرارتی، مایکروویو، سنسور حساس به لرزش یا شوک سنسور، سنسور تشخیص حرکت یا موشن دتکتور،IR  و Passive IR در دزدگیرها به کار برده شده است.

- پنل مرکزی (سانترال مرکزی): کلیه تجهیزات، اجزا و سنسورهای سیستم امنیتی، به پنل مرکزی متصل می شوند.

- بلندگوها

- مگنت یا آهنربا

- تجهیزات یا دستگاه های هشداردهنده و ایجاد آلارم

در برخی از انواع دزدگیر، اجزای دیگری از قبیل باتری پشتیبان، یو پی اس، دیالر و یا تجهیزات تماس گیرنده خودکار هم وجود دارد. هر کدام از این اجزا، عملکرد منحصر به فردی دارند.

 

 

معرفی انواع دزدگیر اماکن: قسمت اول

 

دزدگیرهای اماکن با در نظر گرفتن تکنولوژی به کار رفته در آنها به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

- دزدگیر اماکن آژیری یا هشدار دهنده: این سیستم، از یک آژیر معمولی برخوردار است که با شناسایی خطر، به صدا درآمده و ساکنان را باخبر می کند. این سیستم از اولین و ساده ترین سیستم های امنیتی اماکن به شمار می رود که قیمت مناسبی هم دارد. با این حال، سر و صدای زیادی که هنگام شناسایی خطر ایجاد میکند، عدم امکان برقراری تماس با پلیس و فاقد هشدار خودکار بودن، از معایب این دزدگیر است. در واقع تنها اقدام این سیستم برای حفظ امنیت محیط، به صدا درآوردن آژیر برای مطلع کردن افراد است. به طور کلی این سیستم، سطح امنیت پایینی دارد. چون دزدان به راحتی می توانند آژیر را متوقف کنند. نصب این سیستم بهتر است در محیط هایی انجام گیرد که همیشه کسی در آن نزدیکی هست که با شنیدن آژیر، پلیس را مطلع کند.

- دزدگیر اماکن سیمی: این سیستم امنیتی علاوه بر آژیر، قابلیت برقراری تماس با شماره تماس های ذخیره شده را هم دارد. این سیستم با سنسورهای الکتریکی کار کرده و به یک صفحه کنترل وصل می شود. نصب این سیستم کمی چالش برانگیز بوده و باید حتما توسط افراد متخصص انجام شود. با اینکه نصب این سیستم امنیتی اماکن هزینه نسبتا زیادی دارد، اما پس از نصب شدن، به تعمیر یا نگهداری نیاز نخواهد داشت.

سیستم امنیتی

سیستم امنیتی

 

معرفی انواع دزدگیر اماکن: قسمت دوم

 

- دزدگیر اماکن تحت شبکه: از این سیستم امنیتی اغلب برای حفظ امنیت ساختمان های بزرگ و مکانهایی مورد استفاده قرار می گیرد که هوشمند یا دارای حساسیت زیادی هستند. این سیستم از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار است و به محض شناسایی عامل خطرزا، به وسیله سایت های امنیتی یا ایمیل، به اشخاصی که برای آنها تعریف شده اند اطلاع می دهد.

- دزدگیر اماکن تماس گیرنده خودکار با خط تلفن ثابت: امکان برقراری تماس با یک خط تلفن ثابت، یکی از جدیدترین تکنولوژی های به کار رفته در سیستم های امنیتی اماکن به شمار می رود. نحوه عملکرد این سیستم به این صورت است که باید از ابتدا یک شماره تماس پیش فرض را وارد کنید. پس از نصب دزدگیر و زمانی که سیستم متوجه خطر شد، به صورت خودکار با شماره تلفن مشخص شده تماس خواهد گرفت. از دیگر مزایای سیستم های امنیتی تماس گیرنده خودکار، می توان به قابلیت تماس گرفتن آن با پلیس و پخش کردن یک پیام صوتی که از قبل ضبط شده اشاره کرد. این قابلیت، باعث می شود پلیس از وجود خطر مطلع شده و سریعا خود را به محل برساند.

نکته مهمی که درمورد این سیستم امنیتی وجود دارد، این است که محل نصب آن باید دارای خط تلفن باشد. در زمان نصب دزدگیر، باید آن را به کمک یک کابل، به تلفن متصل کنید. البته ایراد سیستم امنیتی تماس گیرنده خودکار، این است که سارقان می توانند به راحتی کابل وصل شده به تلفن را قطع کرده و از برقراری تماس جلوگیری کنند.

سیستم امنیتی اماکن

سیستم امنیتی اماکن

 

معرفی انواع سیستم های امنیتی: قسمت سوم

 

- دزدگیر اماکن سیم کارتی: ایرادی که در سیستم امنیتی تماس گیرنده با تلفن ثابت وجود داشت، منجر به تولید یک سیستم هشدار دهنده سیم کارتی توسط شرکت های سازنده شد. این سیستم، هیچ نیازی به کابل و اتصال به تلفن نداشته و فرایند تماس گرفتن با پلیس یا شماره تماس پیش فرض، صرفا با سیم کارتی که در دستگاه قرار دارد انجام می گیرد. البته سیم کارت این سیستم باید همیشه شارژ داشته باشد تا در مواقع ضروری، بتواند با شماره تماس های مشخص شده تماس بگیرد. دزدگیرهای سیم کارتی از پیشرفته ترین سیستم های امنیتی به شمار می روند که از امکانات فوق العاده ای برخوردارند. از این سیستم ها می توان برای حفظ امنیت مکان های مختلفی مانند ادارات، ساختمان های تجاری یا مسکونی و فروشگاه ها استفاده کرد.

- دزدگیر اماکن بیسیم یا وایرلس: تنها تفاوت این سیستم های هشدار دهنده با دزدگیرهای سیمی، این است که با کمک باتری کار می کنند. سنسورهای دارای باتری، به وسیله سیگنال های رادیویی، به یک صفحه کنترل متصل می شوند. نصب کردن سیستم های امنیتی بیسیم، به مراتب راحت تر بوده و هزینه آنها هم کمتر از دیگر سیستم ها می باشد. البته باتری دزدگیر بیسیم یا وایرلس باید به صورت منظم عوض شود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد